Bæredygtighed
Fremmer vores sundhedsmission gennem bæredygtighed og social ansvarlighed
Som en del af vores Renew Danone strategi omformulerede vi i 2023 vores bæredygtighedsstrategi og lancerede Danone Impact Journey, som danner rammen for vores forpligtelser som ”Société à Mission” og en voksende B Corp-certificeret virksomhed. Strategien er bygget op omkring tre centrale fokusområder: Sundhed, Natur samt Mennesker og Fællesskaber.
Vores fælles ambition og mission er at bringe sundhed gennem mad til så mange mennesker som muligt samtidig med at vi efterlader et positivt aftryk. Ved at integrere bæredygtige initiativer i vores forretning tror vi på, at vi kan skabe en mere modstandsdygtig og konkurrencedygtig virksomhed.
Danone Impact Journey
For hver af de tre fokusområder i Danone Impact Journey har vi opstillet konkrete mål både på mellemlang og lang sigt. Vi har valgt at fokusere på de områder, hvor vi kan skabe størst indvirkning og fælles værdi.
De tre fokusområder: Sundhed, Natur samt Mennesker og Fællesskaber er tæt forbundet og integreret i hele vores forretning.
Vores mission og B Corp-rejse
Vores mission om at bringe sundhed gennem mad til så mange mennesker som muligt er forankret i vores juridiske status som ‘Société à Mission’. Siden 2015 har vi været på en B Corp-rejse med ambitionen om at blive den største fuldt B Corp-certificerede multinationale virksomhed inden 2025.
Fremmer sundhed gennem mad til forbrugere og patienter
Sundhed
Sundhed er vores ledestjerne og fundamentet for vores unikke produktsortiment. Med årtiers forskning og ekspertise ønsker vi at gå forrest med vores sundhedsmission og bringe sundhed gennem mad til så mange mennesker som muligt.
Vi arbejder målrettet for at give forbrugere og patienter bedre muligheder for at opnå og forbedre deres sundhed gennem fire centrale indsatsområder: udvikling af sundere og mere velsmagende mad- og drikkevarer, fremme sundere valg gennem oplysning, sikring af ernæring og hydrering for en sundere livsstil samt investering i videnskab og forskning.
Denne del af Danone Impact Journey har klare mål for 2025, baseret på rammerne i vores Health and Nutrition Pledge.
Bevarer og regenerer naturen
Natur
Vores sundhed hænger sammen med, hvor vores mad kommer fra, og hvordan den bliver dyrket. Hos Danone er vores ambition at gøre mad til en løsning, der både bevarer og genopretter naturen.
I vores indsats for naturen fokuserer vi på fem nøgleområder. Først og fremmest arbejder vi på at reducere vores CO₂-aftryk og gå forrest i at mindske metan udledninger, samtidig med at støtte landmænd i overgangen til regenerativt landbrug. Ved at omstille vores produktionssteder sigter vi mod at reducere vores vandforbrug og fortsætter vores vigtige indsats for at beskytte vandressourcer.
Vi gentænker også vores emballage, så den bliver cirkulær og mere klimavenlig, samtidig med at vi reducerer spild i hele vores værdikæde.
Styrker trivslen blandt mennesker og lokalsamfund
Mennesker og Fællesskaber
Vi har en stærk tradition for social ansvarlighed, der går tilbage til lanceringen af vores Dual Project i 1972 af Antoine Riboud, som har formet Danones kultur, hvor vores purpose er forankret i måden vi driver forretning på.
Som en del af vores fornyede ambitioner inden for social ansvarlighed ønsker vi at give alle ’Danoners’ mulighed for at være en drivkraft for positiv forandring gennem vores B Corp-rejse, hvor vi værdsætter mangfoldighed og arbejder aktivt for at fremme retfærdighed og inklusion i virksomheden. Derudover støtter vi vores Danoners i deres opkvalificering, så de er bedre rustet til fremtidens udfordringer. Denne indsats omfatter også beskyttelse af menneskerettigheder og værdighed i hele vores værdikæde.
Styrker vores aftryk gennem partnerskaber
Partnerskaber
For at nå vores mål på tværs af de tre fokusområder i Danone Impact Journey trækker vi på vores netværk af initiativer: Danone Communities, Danone Ecosystem og Livelihoods Funds.
Vi arbejder for at styrke vores globale indsats ved at samarbejde med NGO’er og organisationer som B Lab, Ellen MacArthur Foundation og Ramsar Convention on Wetlands.
Derudover samarbejder vi med et netværk af partnere som Consumer Goods Forum og One Planet Business for Biodiversity for i fællesskab at skalere initiativer og skabe større indvirkning.
Med disse partnerskaber ønsker vi at sikre, at vi fokuserer på de rette udfordringer og anvender vores ressourcer mest effektivt for at skabe en positiv forskel.